Vitariáni a frutariáni

K osobám, které změnily stravování masožravců a všežravců – anebo chcete-li jedlíků masa a konzumentů smíšené stravy - a přešly na jídlo rostlinné, nepatří jen vegetariáni a vegani, ale také vitariáni a frutariáni. Pojďme si jejich potravu a celkový životný styl představit.

1. Vitariáni

Vitariáni, anebo také raw vegani - to jsou osoby, které preferují takzvanou živou stravu, což znamená stravu syrovou - raw food, a to čerstvou nebo sušenou (avšak jen mírným teplem). Jedná se tedy o to, živit se pouze tím, co nám poskytuje sama příroda.

Tento výživový směr si už celosvětově zvolilo mnoho lidí, avšak zda je tato cesta úplně správná, ukáže zřejmě až čas, a to u každého jednoho z nich. Organismus, který byl léta zvyklý na tepelně upravované pokrmy, se s rostlinným syrovým jídlem srovnat může, ale také nemusí.

Vitariáni vyznávají základní myšlenku, že vše, co bylo upravováno pomocí teploty vyšší než cca 40 °C, se změní v neživou či mrtvou stravu, která ztrácí své původní vlastnosti (zejména hodnoty u enzymů) a místo prospěchu tak spíš organismus zatěžuje.

Co všechno tedy patří do vitariánského raw stravování? Zelenina, plody ovocných stromů i keřů, semena, ořechy, houby, byliny, listy; dále pak jsou to mořské řasy, sušené ovoce, za studena lisovaný olej. Základem jsou nakličovaná semínka, včetně zrní a luštěniny.

Je totiž známo, že při klíčení je v semeni a klíčcích nejvíce cenných látek, které se připravily pro výživu dané rostliny. A proto jsou pro člověka obrovským přínosem. Proteiny je nutné doplňovat například ze sójových bobů - tofu, anebo seitan, jehož základem je pšenice. Potraviny, označené BIO, vitariáni upřednostňují.

Syrová strava má své klady, ale i některé stinné stránky:

Pozitiva:
- při konzumaci syrové stravy se lépe pročišťuje organismus
- navíc není zatížen složitým trávením
- vitamíny a enzymy ze syrové potravy naše tělo lépe využívá
- upravuje se tělesná hmotnost
- upravují se kožní problémy, včetně ekzémů
- člověk je svěží a vitální

Negativa:
- řidší stolice
- nadýmání
- může dojít k oslabení sleziny
- velké množství živých potravin může vyvolat syndrom dráždivého trakčníku
- možný nedostatek bílkovin

Jsou i vitariáni, kteří nedávají přednost jen rostlinné stravě, ale konzumují i mléko a syrové maso. Ovšem tady je třeba si uvědomit, že tyto tepelně neupravené produkty mohou obsahovat různé bakterie a parazity, které by si mohli konzumenti zavléci do těla.

Pro zdravý tělesný i duševní vývoj vitariánů bylo vyvinuto mnoho receptů, aby jejich strava byla pestrá, a přitom byl dodržen raw styl. I v naší zemi již bylo otevřeno mnoho vitariánských restaurací a kaváren, kde si klienti mohou pochutnat jak na svíčkové, tak i třeba na vánočním cukroví ke kávě.

Divíte se tomu? Anebo myslíte, že je to nemožné? Opak je pravdou. Svíčková omáčka se tam vyrábí klasicky z kořenové zeleniny a zjemňuje se ořechovým mlékem. Jako příloha je místo houskového knedlíku peruánský knedlíček ze zeleniny. A maso tam prostě není. Anebo si můžete objednat kuře na paprice, kde maso je, ovšem vyrobené z pohanky. A chuť celému pokrmu stejně dodává koření a zelenina.

A jak třeba vyrobit vitariánskou polévku? Do marinované kořenové zeleniny se přidá tamari omáčka, mořská řasa, mléko z kešu ořechů, a třeba i houby. Nevaří se, zelenina nakřehne marinováním. A co třeba bramborový salát z topinamburů? Ten by se vám líbil? Přidáte k nim ředkev, hrášek a mrkev a doplníte majonézou z kešu ořechů.

Základem cukroví jsou zase dohladka rozmixované ořechy, semínka, rozinky a datle. Vitarián si může pochutnat i na bonbonech ze sušeného ovoce.

Protože strava je základem zdravého a vitálního života, je u ní zapotřebí přemýšlet. A to ať je smíšená, anebo pouze rostlinná. Kdo tak nečiní, mívá často problémy s nadváhou až obezitou a začnou se projevovat i některé zdravotní obtíže.

Pro vegetariánské, veganské i vitariánské stravování dokonce existují i kurzy, v nichž se mohou zájemci o správné rostlinné výživě poučit a zdokonalit se i v některých recepturách.

Rostlinná potrava je zcela určitě zdravější než hromady masa - jen si vzpomeňte, co se používá jako pomocná léčba při mnohých onemocněních? Vše z přírody, zejména bylinky!

Rostlinná strava je prevencí nemocí srdce, rakoviny žaludku i tlustého střeva, potíží s vysokým krevním tlakem a cholesterolem. Přechod ze smíšené stravy na rostlinnou vyžaduje ale velkou míru zodpovědnosti ke svému zdraví, a to u každého jednotlivce.

Tělo totiž potřebuje proteiny, tuky, sacharidy, vitamíny, enzymy, vlákninu, minerály, stopové prvky a mnoho dalších cenných látek, které mu musíme zajistit. A nedostane-li je z masa, musí je dostat z rostlin, anebo z doplňkových výživových přípravků.



Při vyloučení masa ze stravy se musí nějak nahradit proteiny, železo, jód, vápník, zinek, vitamín D a B12 (ten v rostlinné potravě obsažen není), omega 3 a 6 nenasycené mastné kyseliny; tyto látky jsou nezbytné pro zdravou cévní a nervovou soustavu a také pro imunitní systém.

A také by bez nich došlo k fatálnímu oslabení svalstva a k chudokrevnosti. Je-li B12 v deficitu, hrozí riziko kardiovaskulárních onemocnění, mrtvice i Alzheimerovy choroby.

Nedostatek nukleotidů z masa, které jsou základním buněčným stavebním kamenem, se musí nahradit z rostlinné stravy. Aby věděl člověk jak, musí o alternativním rostlinném stravování mnohé vědět. A to nejlépe ještě před tím, než se do něj pustí.

Abychom vám cestu k němu usnadnili, v některých dalších článcích se k tomuto tématu vrátíme a budeme vás informovat podrobněji o správných zásadách lidských býložravců.

2. Frutariáni

Ke skupině vitariánů patří i frutariáni – jak je ze samotného názvu patrné, stravují se pouze syrovým ovocem. Avšak tato strava samotná je pro zdravý organismus nedostatečná a měly by se při ní užívat doplňky stravy.

K rostlinné stravě patří i makrobiotické pokrmy. Jejich základem jsou celozrnné obiloviny, tepelně upravená a kvašená zelenina. Kromě masa je vyloučeno i mléko a mléčné výrobky. Makrobiotici nekonzumují ani brambory, rajčata, papriky, lilek. Důraz kladou na využití místních zdrojů.

Zpět