Proč přejít na rostlinnou stravu?

Osnova:
Jaké jsou výhody rostlinné stravy?
Jak na to?
Jak nahradit živočišné mléko?
Jak nahradit živočišné bílkoviny?
A že nemůže být vegetariánská strava pestrá?

Mnoho celosvětových lékařských studií staví rostlinnou stravu jednoznačně před stravu, založenou na konzumaci masa, zejména pak masa červeného.

Jaké jsou výhody rostlinné stravy?

Uvádějí především zdravotní důvody, které by nás k tomu měly vést – prevence kardiovaskulárních chorob, rakoviny, Alzheimerovy choroby a diabetu II. typu. Dále pak udržení štíhlé postavy bez nadváhy či dokonce obezity a lepší trávení.

Pro většinu z nás je však přechod na rostlinnou stravu tak trošku nepředstavitelný; mnozí mají obavy, že bez masa budou mít hlad, a tak se budou dojídat sladkostmi a knedlíky.

Tyhle obavy tedy rozhodně nejsou na místě. Je však důležité si přechod na jiný stravovací styl dobře promyslet, rozplánovat, naučit se znát jednotlivé plodiny a jejich výživové hodnoty a vhodně je kombinovat.

Vždyť stravovat se bezhlavě není možné ani u potravy smíšené. A pokud se lidé o svou výživu nezajímají a nestarají, většinou to dopadne špatně – buď se objeví obezita, anebo podvýživa. A pozor – podvyživený jedinec vůbec nemusí být štíhlý, naopak. Spoustě obézních osob byla nutričními poradci diagnostikována podvýživa!

Ale pojďme tedy na změnu stravování a zkusme vyměnit steak za nějakou polní, lesní či zahradní plodinu. Nemělo by to být příliš obtížné, neboť ovoce, zeleniny, luštěnin, ořechů a semínek je všude na trhu dostatek a bude záležet jen na nás, jak s nimi dokážeme naložit.

Jak na to?


Pro začátek by měla být změna volnější – prostě postupně ubírat maso a přidávat rostlinné produkty.

Jinými slovy začněme maso konzumovat spíš jako přílohu, či jakési občasné zpestření a uspokojení chuti.

Vždyť ani zákusek nejíte stále, tak si i maso dejte jen někdy, třeba za odměnu. Kdo si nechce celodenní vegetariánskou stravu připravovat sám doma, může využít restaurace, kde se tato strava už zcela běžně vaří.

Základem rostlinné stravy je – jak už bylo řečeno – znalost této výživy. A pak si můžeme svůj každodenní talíř připravit tak, abychom na něm měli dostatek proteinů, vitamínů, minerálů, vlákniny, atd.

Jíst bychom měli v pravidelných intervalech, což znamená připravit si jídlo do krabičky s sebou do školy nebo do práce. A že to zabere spoustu času? Omyl – vařením klasických – obzvláště českých - pokrmů z masa strávíte času mnohem víc.

Které z rostlinných produktů vařit a které jíst syrové? To se dozvíte jak na internetu v některých odborných článcích, tak postupně v našich textech, anebo v kuchařských knihách, kterých na trhu přibývá.

Kromě toho se naučíte mnoho vegetariánských a veganských receptů. Také je možné nahlédnout na facebook – tam jistě najdete skupiny, které se na takovou stravu specializují a vzájemně si můžete sdělit své zkušenosti.

Obecně se vaří luštěniny (ale mohou se i nechat naklíčit a konzumovat za syrova, neboť v klíčcích je nejvíc cenných látek), sója, některé druhy zeleniny – červená řepa, mrkev, zelí, květák a brokolice; ale lze je konzumovat i za syrova. Bez tepelné úpravy se zpravidla pojídají ořechy, semena, většina druhů ovoce.

Kdo by měl pocit, že nemá dostatek všech látek, potřebných pro organismus, může využít i potravinové doplňky.

Jak nahradit živočišné mléko?

Snadno. Využijte mandle, lískové oříšky, mák, sóju, obiloviny (například ovesné vločky).

Rostlinné mléko: vybrané plody či plodiny rozmixujeme na kašičku, dolijeme vodou, necháme několik hodin odstát a poté můžeme pít – kdo chce, může přes plátno přecedit.

Jak nahradit živočišné bílkoviny?

Za prvé sójovými produkty – konzervovaná sója, sójové extrudované nudličky či kostky místo masa, tofu (vzniká srážením sójového mléka pomocí síranu vápenatého), tempeh (sójový produkt, vzniklý fermentací pomocí kultur Rhizopus oligosporus nebo Aspergillus oryzae. Za druhé můžeme využít luštěniny, které obsahují velmi mnoho rostlinných proteinů.

Pamatujte, že vhodnou chuť získáte pomocí koření, stejně tak, jako když vaříte z masa. Vždyť neochucené maso je stejně jen taková prapodivná hmota, která by vám bez soli, koření a zeleniny stejně nechutnala.

A že nemůže být vegetariánská strava pestrá?

Což takhle dát si zeleninový burger se sojanézou, zeleninové či ovocné smoothie, ovesné kaše, smažený květák, a k tomu třeba meloun?!

Zpět