Mají vegetariáni a vegani dostatek vitamínu B12?

Tentokrát se zaměříme na vitamín B12 čili kobalamin (tento název vznikl snad proto, že B12 jako jediný z vitamínů obsahuje i kov, a to kobalt).

Tento vitamín je obsažený pouze v potravinách živočišného původu, a to hlavně v těch, které obsahují hodně bílkovin (játra, treska, maso, mléko, jogurt, vejce, sýry).

Pro lidský organismus je optimální získávat B12 z přirozeného zdroje, to znamená ze stravy. U vegetariánů a veganů je však obtížné tímto způsobem vitamín tělu dopřát. Část vegetariánů alespoň konzumuje mléko a vejce, eventuálně ryby, takže určité procento kobalaminu jejich organismus obdrží. Avšak co vegani, vitariáni, frutariáni? Jim nezbývá, než k doplnění B12 využívat výživové doplňky.

Ty je možné zakoupit ve formě tablet nebo kapek. Doporučená denní dávka vitamínu B12 je 2,4 mikrogramů a není radno jeho příjem podceňovat.

Jestliže bude mít tělo vitamínu B12 nedostatek, mohlo by to vyústit až do závažných zdravotních problémů.

K čemu tedy přesně B12 slouží?

- K normální funkci nervového systému. Jeho úkolem je produkce myelinu, který je hlavní stavební složkou bílé hmoty míchy a mozku.
- Je nezbytný pro tvorbu červených krvinek v kostní dřeni.
- Účastní se metabolismu všech tělesných buněk.
- Má důležitou úlohu při syntéze RNA a DNA.
- Je potřebný pro správný růst a zdravý vývoj dětí! Na to by měli rodiče svých vegetariánských a veganských potomků myslet. Poznámka: pokud má matka nedostatek vitamínu B12 při kojení, je pravděpodobné, že jeho deficitem bude trpět i dítě, což by mohlo vyústit až do problémů v oblasti psychomotorického vývoje.
- Působí jako prevence před chudokrevností.

Jak se deficit kobalaminu pozná?

Příznaků je hned několik, mohou se projevovat jak jednotlivě a postupně se přidávat, anebo jich může být i několik současně:

- Dlouhodobější nedostatek energie, pocit únavy a vyčerpání – nedostatek vitamínu B12 totiž způsobuje zpomalování metabolismu.
- Snížení krevního tlaku v důsledku anémie.
- Snížení činnosti štítné žlázy.
- Zhoršení paměti – chybí-li organismu B12, nevytváří se dostatek spojů mezi mozkovými buňkami.
- Psychické problémy, deprese.
- Nesprávná funkce nervového systému (např. brnění v místech nervových zakončení).

Závěr

Někdy může mít i osoba s dostatečným přísunem vitamínu B12 příznaky jeho nedostatku. To proto, že jedinec může trpět některými poruchami, které deficit zapříčiňují. Jde třeba o poruchu tenkého střeva, anebo nedostatek proteinů, které jsou pro vstřebávání tohoto vitamínu nezbytné.

Kromě veganů a vegetariánů se nedostatek vitamínu B12 objevuje u osob starších 50 let (menší množství žaludečních kyselin a pepsinu v žaludku). Lidé nad 65 let mívají deficit vitamínu B12 ještě vyšší.

A proto i vegetariáni a vegani ve vyšším věku by měli myslet na to, že je nutné v organismu neustále kobalamin doplňovat a tak si zajišťovat jeho - alespoň minimální - denní dávku.

Zpět