Mají vegani, vitariáni a vegetariáni dostatek vitamínu D?

Nejprve si o vitamínu D povíme pár obecných informací:

Jedná se vlastně o steroidy, nazývané také kalciferoly, rozpustné v tucích. Napomáhají vstřebávání hořčíku, vápníku a fosforečnanů ve střevech.

Pro lidský organismus je nejdůležitější cholekalciferol, což je vitamín D3 a ergokalciferol – vitamín D2.

Nejvíce vitamínu D, resp. D3 se nám vytváří v pokožce při dopadu slunečních paprsků – chemická reakce na UV-B záření. Můžeme ho také přijímat v potravě (D2), a jako doplněk stravy.

Pokud vsadíme na stravu, je největší množství vitamínu D v tučných rybách, játrech, vaječném žloutku od slepic z volného výběhu a kravském mléku. Dále pak déčko obsahují losos, sardinky, tuňák, krevety, vejce nebo švýcarský sýr.

A zde jsme u problému, který by mohl vyvstat u skupin obyvatel, které se zřekly konzumace veškerých živočišných výrobků. Pobytem na slunci je možné během letního období získat určitou hladinu vitamínu D, avšak po zbytek roku jim nezbývá nic jiného, než vitamín D doplňovat formou tablet nebo kapek.

Je také možné zaměřit se na potraviny, které jsou o vitamín D obohaceny – např. rostlinná mléka, müsli a další potravinářské produkty. Dlouhodobě snížená hladina vitamínu D může totiž způsobovat různé choroby, anebo alespoň přispívat k mnohým onemocněním, dokonce i chronickým.

Průzkumy ukazují, že nedostatkem vitamínu D trpí značná část evropské populace, tedy i ta naše středoevropská. V přímořských oblastech je to jiné – dostatek slunečního svitu a konzumace ryb a mořských plodů dokáží těmto národům dostatek vitamínu D zajistit.

Nedostatek vitamínu D je spojován s osteoporózou a ztrátou kostní hmoty, zubními kazy, srdečními chorobami, autoimunitními onemocněními, roztroušenou sklerózou, vysokým krevním tlakem, cukrovkou, rakovinou a dalšími nemocemi.

Osoby, jimž bylo krevním testem zjištěno málo vitamínu D, by měly zvážit možnost suplementace. Při významně nízkých hladinách to může být i depotní dávka vitamínu D2 injekční formou. Avšak tomu předchází poměrně náročné lékařské vyšetření, včetně testů z krevní plasmy.

Vitamínové doplňky

Pro vegany a vegetariány, vitariány, frutariány a další skupiny osob, které vyřadily ze svého jídelníčku zvířecí produkty, jsou tedy nejvhodnějším řešením potravinové doplňky.

Vitamín D se prodává v lékárnách jak na předpis, tak i ve volném prodeji. Tyto přípravky podporují imunitní systém, růst a kvalitu kostí, zubů a svalů.

Doporučená denní dávka se určuje podle věku osoby a jejího zdravotního stavu. V roce 2020 doporučilo Ministerstvo zdravotnictví ČR pro dospělé jedince 25–50 μg (což je 1000 až 2000 MJ) vitamínu D denně.

Pro děti a těhotné a kojící ženy je určeno množství jiné a je lépe poradit se s lékařem. Ženy po menopauze mohou dávkování přechodně lehce zvýšit.

Doplňky vitamínu D se podávají i k prevenci i léčbě křivice /osteomalacie/a řídnutí kostí /osteoporóza/, rachitické osteopatie, rachitické myopatie.

Ženy, které se rozhodnou otěhotnět, by měly vitamín D užívat již před těhotenstvím, neboť ho velké množství spotřebuje sám plod. A to jak při samotném vývoji v těle matky, tak i později při kojení. Jestliže má dítě nízkou hladinu vitamínu D v těle, je možné, že se jeho kosti nebudou vyvíjet správně a jedinec nebude mít dostatečně silný skeletový aparát. Od toho se později odvíjí i stupeň hustoty kostí.

A jak vitamín D v našem těle funguje a čemu prospívá?

Získáme-li ho ze stravy, anebo ze syntézy v pokožce, je vitamín biologicky neaktivní. K jeho aktivaci je nutná hydroxylace proteinových enzymů a ta probíhá ve dvou krocích – první v játrech (cholekalciferol se převádí na kalcifediol) a druhý v ledvinách (kalcifediol hydroxyluje na kalcitriol).

Vitamín D podporuje zdravý růst, má pozitivní vliv na stavbu a zachování silných a pevných kostí, má účinky na růst buněk, působí protizánětlivě, antibakteriálně a antiviroticky, aktivuje a posiluje imunitní systém, a má také příznivý vliv na neuromuskulární funkce.

Významnou roli hraje v homeostázi vápníku – účastní se resorpce vápníku ve střevech a tím dokáže zvyšovat hladinu vápníku v krvi. Obdobně podporuje vstřebávání fosfátů. Je prospěšný při látkové výměně. A také je dobrou prevencí kardiovaskulárních chorob a kožních onemocnění, může zamezit kolísání nálad a tak lze předcházet i depresím.

Je možné se vitamínem D předávkovat?

Nadměrnou konzumací potravin, které ho obsahují a dlouhým pobytem na slunci nikoliv. V těchto případech dokáže naše tělo přemíru déčka odbourat. Avšak při požívání vitamínových doplňků to možné je. A proto užívejte vitamín D podle doporučeného dávkování a vyvarujte se toho, abyste užívali současně více přípravků s obsahem déčka.

Vitamín D a přírodní kosmetika

Pro své vlastnosti má vitamín D také své místo v dermatologii a přírodní kosmetice.

Využívá se k léčbě problematické pleti – akné, různé dermatitidy, lupenka, atopický ekzém, aj. Přípravky s vitamínem D zlepšují schopnost hojení a obnovování pokožky, podporují tvorbu kolagenu a zlepšují elasticitu pleti a dokonce mírní známky předčasného stárnutí.

Formou masti lze vitamín D použít zevně k lepšímu hojení různých poškození pokožky, např. spálenin či vředů.

Kromě toho je vitamín D jednou ze složek tzv. antioxidačních sér. Jak již název napovídá, ta pomáhají omezit negativní dopad volných radikálů, chrání pokožku před negativními vlivy životního prostředí, přispívají k regeneraci pokožky a pleti a účinně zpomalují její stárnutí.

Zpět